چرا برخی شخصیت های فرهیخته ایرانی ناشناخته می مانند؟

mollah


چند روز پیش شهبانو فرح گرامی پیام تسلیتی را به مناسبت درگذشت خانم کوکب معارفی دادند. من بخاطر اینکه تابحال نام این خانم را نشنیده بودم مقداری توی اینترنت جستجو کردم متاسفانه به غیر از کیهان لندن که بطور خیلی خلاصه درمورد ایشان نوشته بود، هیچ بیوگرافی، وبسایت یا کتابی پیدا نکردم که درمورد این شخصیت فرهیخته ایرانی مطلب نوشته باشد.


فعلا همان چند پاراگراف کیهان لندن را در اینجا بازنشر می کنیم به امید روزی که پزوهشگران تاریخ و نویسندگان علاقه مند به ایران زوایای مختلف خدمات چنین افرادی را تدوین و در اختیار همگان بگذارند:


دکتر معارفی در شهر شیراز به دنیا آمد و در شهر تهران رشد یافت. تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌ علوم اجتماعی در دانشگاه کانورس و دانشگاه ایندیانا به انجام رساند.


دکتر معارفی مبدع ارائه خدمات اجتماعی در ایران و موسس اداره کل خدمات اجتماعی در وزارت بهداری بود. وی با شور و شوق به کار خود ادامه داد تا زمانی که وقوع انقلاب، زندگی وی را هم دگرگون ساخت و به آمریکا رفت. او سال‌ها در دوران بازنشستگی نیز مشغول به کار بود و به کسانی‌ که نیاز به حمایت داشتند، کمک می‌کرد.
دکتر معارفی‌ تنها زنی بود که در سه وزارتخانه دارای مقام معاونت وزیر بود: وزارت‌ کار، رفاه اجتماعی و بهداری.



از جمله خدماتی که وی در ایران پایه‌گذاری کرد، سیستم آموزش در ضمن خدمت، سیستم ارجاع نظارت، تهیه مواد آموزشی و کتابچه‌های کار و همچنین دستورالعمل‌های مربوط به فعالیت اجتماعی است. علاوه بر این، دکتر معارفی واحدهای مددکاری اجتماعی پزشکی را در بسیاری از بیمارستان‌های کشور راه‌اندازی کرد. وی به عنوان معاون وزیر مسئولیت ساماندهی و توسعه اداره امور اجتماعی در وزارت کار و امور اجتماعی را نیز بر عهده داشت.


وی در سال ۱۹۷۴ به عنوان معاون اول وزیر در وزارت تازه تأسیس رفاه اجتماعی منصوب شد و مسئولیت امور پارلمانی و اداری را بر عهده گرفت. وی به عنوان نماینده ایران در بسیاری از کنفرانس‌ها و سمینارهای ملی و بین‌المللی شرکت داشت و مقالات بسیاری نیز در این رابطه منتشر کرد.


دکتر کوکب معارفی الهی در سال ۱۹۷۶ به عنوان عضو کمیته اجرایی شورای بین‌المللی کار اجتماعی (ICSW) انتخاب شد. او رئیس و بنیانگذار کمیته ملی رفاه اجتماعی ایران در ICSW و نایب رئیس هیئت مدیره سازمان زنان ایران بود. وی عضو هیئت مدیره بسیاری از سازمان‌های ملی و بین‌المللی دیگر بود.


دکتر معارفی الهی و خانواده‌اش پس از انقلاب در ایالات بوستون در آمریکا ساکن شدند. وی در دهه ۸۰ میلادی در بیمارستان VA در Roxbury به عنوان یک مددکار اجتماعی پزشکی، مشغول به کار شد.


او پس از سال‌ها خدمت در بالاترین سطوح، در بیمارستان دانشگاه کلمبیا بدون کوچکترین حس سرخوردگی‌، به انجام فعالیت‌هایی پرداخت که در آنها تحصیل و فعالیت کرده بود.


کوکب معارفی الهی همسر شمس‌الدین الهی بود که ۱۹ سال پیش درگذشت.
خانم دکتر کوکب معارفی الهی در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ از این جهان رخت بربست.





https://is.gd/qkocEp

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرز برخورد حضرت علی با مهمان

بیدار باشید، هیچ قِشری از جامعە از خیانت و کلاهبرداری سپاە در اَمان نیست‎

دوزخ سازان عمامه دار- بخش پنجم