زنان، از انقلاب مشروطه تا انقلاب سفید-6

mollah


قمر المولوک وزیری فقط یک هنرمند نبود بلکه یکی از زنان شجاعی بود که راه را برای حضور زنان در فعالیتهای اجتماعی هموار کرد.


قمر در سال ۱۲۸۴، چند سالی پیش از برپایی جنبش مشروطیت در خانواده‌ای مذهبی زاده شد. در خردسالی همراه مادربزرگش که روضه‌خوان مذهبی بود، به این مجالس می‌رفت و فوت و فن آوازخوانی را از او می‌آموخت.


قمر پدر و مادرش را از دست داده بود و وقتی که مادربزرگش هم درگذشت، در نزد خاله خود اقامت کرد. داماد خاله او با بزرگان موسیقی آن زمان، هنرمندانی همچون درویش خان و رکن‌الدین خان و مرتضی خان نی‌داوود رفت و آمد داشت. نی‌داوود صدای قمر را پسندید و او را آموزش داد و از او خواننده‌ای توانا ساخت.


 نخستین کنسرت قمر را که در سال ۱۳۰۳ در گراند هتل تهران برگزار شد، باید یک حادثه بزرگ تاریخی به شمار آورد. در همین کنسرت بود که قمر بدون حجاب به روی صحنه رفت. این امر خشم دین‌داران را برانگیخت و بعد از برگزاری کنسرت او را به نظمیه بردند و از او تعهد گرفتند.


قمر الملوک وزيری در تاريخ موسيقی ايران يک معجزه بود اوصرف نظر از هنر آواز در زمانی که زنان در ايران اعتباری نداشتند ، سد ها را شکست ؛ آواز خواند ...آن هم در حضور مردان ...، آن هم بدون حجاب ... که هر يک از اينها به تک تک - در آن زمان - برای زن ايرانی گناهی بس بزرگ به حساب می آمد و در اين راه متجاوز از 200 اثراز خود از او حاصل آمد.


سالها بعد وقتی از او پرسیده شد: «شما چطور جرات کردید آن طور بی‌پروا روی صحنه بروید؟»


قمر در پاسخ می‌گوید:


من هیچوقت نمی‌خواستم نمایش شجاعت بدهم. دلم می‌سوخت که این همه بانوی باسواد وجود داشته باشند، اما نتوانند در این نمایش و کنسرت شرکت کنند. من پایم را به جایی گذاشتم که اگر باید کسی را مجازات کرد، من باشم. هنرمندان باید وظیفه‌ای هم در مقابل مردم برای خود قائل گردند و از مردم مایه و شجاعت بگیرند. من قصدم این نبود که چادر از سر بردارم، اما مردم شجاعت و توانایی به من دادند. نمی‌دانم چه قدرتی پیدا کردم که نمی‌توانستم جز آن باشم.


 




https://is.gd/fyW7IG

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

طرز برخورد حضرت علی با مهمان

بیدار باشید، هیچ قِشری از جامعە از خیانت و کلاهبرداری سپاە در اَمان نیست‎

دوزخ سازان عمامه دار- بخش پنجم